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Dan Graham »Time Delay Room« | »Time Delay Room 5«
Dan Graham, »Time Delay Room«, 1974
»Time Delay Room 5« | © Graham, Dan
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Dan Graham's Beschreibung: »Audience a may view itself on an 8 second delay on monitor 2. Or audience A may view audience b on monitor l which also shows audience B's (monitor 1) image of audience A's own behavior of 8 seconds ago. Simultaneously audience A hears a continuous description by the performer of their behavior, 8 seconds ago, or of their present behavior, or of their behavior as a casual influence on, or being influenced by, or being a temporal forerunner of audience B's behavior. When the performer ascribes the development of audience A's present behavior to the influence of audience B's earlier behavior, this may have the effect of imposing the causal Interpretation in the performer's mind into the relationship between audience A and audience B. Alternatively, when audience A hears the performer's description of their behavior, this will anticipate by 8 seconds its own view, corresponding to this description, but not seen until 8 seconds after the description. As the description by the performer will in part refer to audience A's hearing and responding to the performer's own depictions, made before audience A is able to view for itself this behavior, a feedback interference or tautology (of effect to cause) is created. While the performer describes their behavior of 8 seconds ago, audience B may see their present responses on monitor 2. Or, correlated to the performer's descrip-tion, they may see on the 8 seconds delayed image of audience A's room that room's monitor image of audience B (as they are being observed by audience A 8 seconds ago). An alternative possibility is that the performer is describing his live image of audience A's behavior, which, however, will not be seen by audience B For 8 seconds. Or the performer may be ascribing a causal connection between audience A's present behavior (not yet seen by audience B) and audience B's behavior of 8 seconds past (which is oeing seen by audience A) which provides an outside commentary on the image audience B sees on monitor 1. When the performer projects a relation between audience A's present behavior and audience B's earlier behavior before audience B can make these connections for itself, the performer('s behavior) may impose a causal reading-pattern into audience B's (and audience A's) behavior where none or a dissimilar one may have formed. This is reinforced as they see the delayed view on monitor l of audience A, hearing and responding to the connections drawn by the performer 8 seconds in the past, where also audience A is seeing and responding to the responses of audience B's responses. The performer sees audience A live and audience B 8 seconds delayed. He alternates initially between observing and describing phenomenologically one or the other audience's behavior. He then observes both to connect the image of audience A's present behavior to that of audience B's earlier behavior – constructing a cause and effect chain of mutual influence, so that he may predict the future direction of either audience A's or audience B's behavioral moves.«


 Dan Graham
»Time Delay Room«

Diese Closed-Circuit Installation variierte Graham insgesamt sechs Mal nach dem immer gleichen Prinzip, wie im Folgenden beschrieben:

»Zwei Räume identischer Größe, durch einen Durchgang auf einer Seite verbunden, werden von Videokameras am Durchgang überwacht. In die vordere Innenwand eines jeden Raums sind zwei Monitore eingelassen, die wiederum von den Überwachungskameras erfasst werden. Der Monitor, den der Besucher aus dem anderen Raum zuerst sieht, zeigt die Wiedergabe in Echtzeit des zweiten Raums. Der zweite Monitor in beiden Räumen zeigt das Verhalten der Besucher durch eine um acht Sekunden verzögerte Bildwiedergabe. Diese Zeitspanne von acht Sekunden ist die äußere Grenze der neurophysiologisch definierbaren Kurzzeitgedächtnisses, das einen unmittelbaren Teil unserer Wahrnehmung der Gegenwart formt und von ›innen‹ beeinflusst. Wenn man sein Abbild von vor acht Sekunden von ›außen‹ auf einem Videomonitor sieht, wird man kaum die zeitliche Distanz wahrnehmen, sondern eher das Bild mit dem gegenwärtigen Verhalten und dem entsprechenden Wahrnehmungszustand in eins setzen. Da dies zu unvereinbaren Eindrücken führt, beginnt man auf diese zu reagieren und befindet sich bereits in einer Feedbackschleife. Man fühlt sich in einem Beobachtungsstadium gefangen, in dem die Selbstbeobachtung einer äußerlich sichtbaren Kontrollinstanz unterworfen wird. Auf diese Weise erlebt man sich als Teil einer sozialen Gruppe von beobachteten Beobachtern (anstatt, wie in der traditionellen Kunst, vor einem auratischen Objekt in individueller Kontemplation zu verharren).

(Gregor Stemmrich, »Dan Graham«, in: Thomas Y. Levin, Ursula Frohne, Peter Weibel (Hg.), CTRL[SPACE]. Rhetorics of Surveillance from Bentham to Big Brother, ZKM | Center for Art and Media, Karlsruhe, 2001, The MIT Press, Cambridge, MA, London 2002, S. 68.)